fbpx

5 najpopularniejszych treningów fitness

Nie od dzisiaj wiadomo, że trening w grupie stanowi atrakcyjną i coraz częściej wybieraną formę zajęć organizowaną przez kluby fitness. Trenowanie w grupie niezwykle motywuje do działania i sprawia dużo frajdy. Różnego rodzaju zajęcia fitness są tego świetnym przykładem. Wśród szerokiej oferty zajęć, wyróżniliśmy 5 najpopularniejszych, które stanowią urozmaicone źródło ruchowych doświadczeń.

 

CrossFit

Twórcą tego programu treningowego jest Amerykanin Greg Glassman. Pierwotnie powstał, jako system szkoleniowy dla kalifornijskiej policji. Jednakże z upływem czasu stał się popularny również w innych krajach i nie tylko wśród służb mundurowych. Trening ten bazuje na osiąganiu optymalnej sprawności fizycznej i polega na wykorzystaniu ruchów funkcjonalnych przy zastosowaniu jak największej intensywności. Jest to połączenie ćwiczeń aerobowych, kalisteniki (rodzaj ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem masy własnego ciała) z podnoszeniem ciężarów. Wysoka intensywność treningu pozwala na znaczne skrócenie czasu jego trwania do 5 – 30min, po wcześniejszym wykonaniu właściwej rozgrzewki. Ćwiczą zarówno kobiety, jak i mężczyźni, trening jest urozmaicony pod względem podejmowanych zadań i działań, dlatego jego atrakcyjność jest bardzo duża.

TRX - trening funkcjonalny z taśmami

TRX to zestaw wytrzymałych taśm w kształcie litery “Y”, które najczęściej są podwieszone do sufitu lub umocowane na ramie. Trening bazuje na pokonywaniu siły grawitacji i ciężaru własnego ciała, gdzie intensywność i poziom trudności modyfikowane są za pomocą regulacji pasów i zmiany kąta nachylenia ciała ćwiczącego względem podłoża. Treningu TRX pozwala na wzmacnianie mięśni brzucha, ramion, nóg i pośladków. Ponadto silnie wpływa na mięśnie głębokie, odpowiadające za prawidłową postawę i stabilizację sylwetki. TRX skutecznie poprawia siłę, wytrzymałość, równowagę, chroni układ ruchu przed kontuzjami oraz nadmiernym przeciążeniem. Stanowi atrakcyjną formę ruchu z wykorzystaniem przyrządów, a ćwiczenia można modyfikować stosownie do możliwości ćwiczących.

BodyART

To nowa, powstała zaledwie kilkanaście lat temu metoda ćwiczeń, która w bardzo krótkim czasie stała się najbardziej docenianym, powszechnie stosowanym treningiem funkcjonalnym. Stanowi połączenie jogi, oddechu i tańca. System ćwiczeń sprawdza się wśród współczesnie zabieganego i zapracowanego społeczeństwa. Podstawą bodyARTu jest połączenie treningu i relaksu, oraz wykorzystanie funkcji poszczególnych mięśni i organów ludzkiego ciała. Podmiotem tej metody jest człowiek, jako całość. Celem ćwiczeń jest przede wszystkim odzyskanie świadomości własnego ciała. BodyART zawiera elementy jogi, fizjoterapii, japońskiej DO IN, nowo powstałych pozycji oraz klasycznych technik oddechu. Za pomocą synergii treningu fizycznego i odpoczynku umysłowego, pozwala w pełni na odzyskanie równowagi psychofizycznej.

Tabata

Ten rodzaj ćwiczeń powstał już w 1996 roku. Opracował go Japończyk dr Izumi Tabata, który współpracował z olimpijczykami. Jego podstawą jest interwałowy trening metaboliczny, którego zadaniem jest poprawa wydolności zarówno tlenowej jak i beztlenowej. Pozwala to na szybkie spalenie tkanki tłuszczowej, za sprawą utrzymującego się metabolizmu kwasów tłuszczowych długo po wykonanym treningu. Proces ten może trwać nawet do kilku godzin po zakończeniu ćwiczeń. Cały trening trwa zaledwie 4 minuty. Zasadą jest 20 sekund ćwiczeń
i 10 sekund odpoczynku pomiędzy próbami. Wykonuje się 8 serii. W ciągu 20 sekund należy wykonać maksymalną ilość powtórzeń, dlatego dobór ćwiczeń i ich technika nie powinny zaburzać właściwej intensywności treningu. Ponadto, aby tabata spełniała swoje główne założenia, powinna angażować zarówno duże, jak i dużo partii mięśniowych.

Aeroboxing

Trening łączący elementy fitnessu, boksu oraz innych sztuk walki (kick-boxing, karate), pozwalający spalić nadmiar kalorii i rozładować stres. Polega na wykonywaniu dynamicznych ciosów i wykopów w rytm muzyki. Jednym z elementów treningu jest nauka samoobrony. Przedstawione przez trenera ćwiczenia pozwolą kobietom poczuć się pewniej i bezpieczniej w sytuacji zagrożenia. Aeroboxing przyspiesza tempo spalania tkanki tłuszczowej, wzmacnia mięśnie ramion, nóg i tułowia, ponadto rozwija szybkość, zwinność i wytrzymałość.

Zobacz także

Start typing and press Enter to search