fbpx

5 Sposobów na poprawę przemiany materii

Zaburzenia metaboliczne i wynikająca z nich nadwaga to problem, który dotyka znaczną część współczesnego społeczeństwa. Zarówno lekarze, jak i dietetycy zgodnie twierdzą, że nieprawidłowa przemiana materii w dużej mierze wpływa na zły stan zdrowia fizycznego i prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości dzieci i dorosłych. Spowolniony metabolizm prowadzi do ciągłego uczucia zimna, senności i rozdrażnienia. Najniebezpieczniejszym jego skutkiem jest nadmierne odkładanie się tkanki tłuszczowej w organizmie, co sprzyja rozwojowi chorób serca i układu krążenia.

Jak pobudzić oporny metabolizm?

Jednym ze sposób na poprawę tempa przemiany materii jest właściwa dieta i regularne posiłki. Zróżnicowany jadłospis to jedna z ważniejszych zasad zdrowego odżywiania. Duża ilość warzyw i owoców, zdrowych tłuszczów, białka oraz produktów pełnoziarnistych pozwala na utrzymanie wagi na odpowiednim poziomie. Ponadto wspomaga metabolizm i sprzyja lepszemu samopoczuciu. Niezbędnym składnikiem zbalansowanej diety jest również błonnik. Dostarczony z pokarmem, szczególnie nierozpuszczalny, pod wpływem wody i temperatury pęcznieje w żołądku dając długotrwałe uczucie sytości. Za sprawny metabolizm odpowiadają również regularne posiłki. Prawidłowa dieta powinna składać się z 4 lub 5 posiłków spożywanych średnio co 3 – 4 godziny. Pozwala to poprawić wydajność układu pokarmowego i wypracować niezmienny, uporządkowany rytm pracy przewodu pokarmowego, a w efekcie polepszyć przemianę materię.

Niezwykłe właściwości wody

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na prawidłową przemianę materii jest właściwa podaż wody. Uzupełnianie płynów w ciągu dnia w określonej ilości, która dla osób dorosłych oscyluje między 1,5 – 2 l wody dziennie, pozwala utrzymać metabolizm na właściwym poziomie. Taka ilość spożywanych płynów przyczynia się do prawidłowej regulacji procesów trawienia i zminimalizowanie uczucia głodu między posiłkami. Picie wody umożliwia również oczyścić organizm z niebezpiecznych dla zdrowia toksyn i zbędnych metabolitów. Woda uwalnia energię z pożywienia, jest wiodącym czynnikiem wpływającym na prawidłowy przebieg procesów metabolicznych zachodzących w całym organizmie.

Trening EMS

Ćwiczenia fizyczne to najlepsza broń w walce ze spowolnionym metabolizmem. Każda aktywność fizyczna będzie wpływała korzystanie na pobudzenie tempa przemiany materii, a przy tym regulację masy ciała. Trening EMS to świetna alternatywa dla osób mocno zapracowanych, którzy nie mogą sobie pozwolić na regularne ćwiczenia ze względu na brak czasu. Wykorzystując elektrostymulację mięśni dochodzi do efektywnej pracy mięśniowej, przyspieszenia krążenia krwi i uwolnienia zmagazynowanej w organizmie energii. Pozwala to na efektywne spalanie tkanki tłuszczowej oraz przyrost masy mięśniowej. Im większy przyrost tkanki mięśniowej, tym lepszy metabolizm!

Nie zapominaj o śnie!

Istnieje związek pomiędzy snem a metabolizmem. Podczas snu organizm wytwarza hormon wzrostu i melatoninę, stanowiące bioregulatory, zapobiegające licznym chorobom. Zbyt krótki sen prowadzi do zaburzenia wydzielania hormonów głodu i sytości. Hormon głodu - grelina, która pobudza apetyt i jest wydzielana przed posiłkiem przez żołądek. Hormon sytości – leptyna, hamuje apetyt i jest wydzielana przez tkankę tłuszczową. W stanach niedoboru snu i przemęczenia następuje wzrost poziomu greliny i obniżenie poziomu leptyny. Zatem brak snu może przyczynić się do dodatkowych kilogramów poprzez rozregulowanie mechanizmów głodu i sytości, przez co metabolizm znacznie spowalnia i dochodzi do szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej w organizmie.

Niedospanie to również czynnik, który spowoduje wzrost masy ciała lub niepowodzenie podczas odchudzania jeszcze z jednego powodu. Kiedy jesteśmy niewyspani nasze mechanizmy samokontroli słabną i łatwiej ulegamy pokusom – sięgamy po puste kalorie i niechętnie podejmujemy jakąkolwiek aktywność fizyczną. Pora zacząć się wysypiać!

Nie stresuj się!

Jeżeli niedobory snu są przewlekłe, zaburzenia hormonów głodu i sytości mogą się utrwalić. Co więcej, osoby z niedoborami snu, wieczorem mają wyższy poziom hormonu stresu – kortyzolu, który spowalnia metabolizm. Dodatkowo aktywuje enzym – lipazę lipoproteinową, która przekształca trójglicerydy w wolne kwasy tłuszczowe, które z kolei odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Koniecznie zadbaj o właściwy odpoczynek i relaks!

 

Zobacz także

Start typing and press Enter to search