fbpx

Regeneracja po treningu EMS

Każdy, kto spróbował swojej pierwszej sesji treningowej z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśni, wie, że trening EMS bazuje na dość intensywnych ćwiczeniach ruchowych i wymaga dużego zaangażowania całego ciała. Choć sama jednostka treningowa jest krótka, to nakład pracy i zużycie energii podczas treningu EMS są bardzo duże, dlatego każdy ćwiczący powinien pamiętać o właściwym odpoczynku i regeneracji.

Potreningowe bóle mięśniowe

Bóle mięśniowe odczuwalne po kilkunastu godzinach treningu, często określone, jako zakwasy, to nic innego jak zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS - ang. delayed onset muscle soreness), który odpowiada za mikrouszkodzenia włókien mięśniowych. Mięśnie, które rzadko są poddawane wysiłkowi fizycznemu, czy też nieprawidłowo rozgrzane przed intensywnym treningiem, mogą ulec mikrouszkodzeniom. Te przejściowe dolegliwości najczęściej pojawiają się następnego dnia po treningu EMS i mogą trwać nawet do 7 dni. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie całego aparatu ruchu do wysiłku fizycznego w postaci właściwej rozgrzewki, a także stopniowa intensyfikacja działań treningowych, zgodna z możliwościami ćwiczącego.  Nieodłącznym elementem procesu przygotowania i regeneracji jest również zbalansowana dieta. Dzięki odpowiedniej podaży białka i innych składników pokarmowych, mięśnie będą szybciej się regenerować i staną się mniej podatne na mikrouszkodzenia.

Jak odpoczywać?

Każdy trening, w tym także trening z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśni EMS wymaga odpoczynku. Świetną formą sprawdzającą się w regeneracji potreningowej jest odnowa biologiczna. Masaż sportowy, jako jeden z elementów szeroko pojętej fizykoterapii zastosowany zaraz po treningu pozwala na rozmasowanie obolałych i zmęczonych mięśni.  Dzięki odpowiednim technikom masażu, dochodzi do pobudzenia krążenia krwi, przez co masowane tkanki są lepiej odżywione i dotlenione, a co za tym idzie mięśnie szybciej się regenerują. Innym sposobem na łagodzenie zmęczenia po treningu jest wykorzystane czynnika termicznego, czyli ciepła, którego zadaniem będzie łagodzenie dolegliwości mięśniowych związanych z DOMS. Zarówno gorące kąpiele, naprzemienne natryski zimną i ciepłą wodą, jak i saunowanie, pozwolą ćwiczącemu na szybkie odzyskanie równowagi psycho-fizycznej.  Są to sposoby niezwykle skuteczne, jak również przyjemne.  Pomimo odczuwalnego fizycznego zmęczenia, doświadczone ciało zaczyna się odprężać i relaksować. Warto także pamiętać, że zastosowanie wysokiej temperatury w zabiegach regeneracyjnych może wpływać na osłabienie organizmu. Dlatego korzystanie z sauny w ramach potreningowej odnowy i odbudowy, powinno odbywać się w dni bez treningu EMS.  Należy również zaznaczyć, że wypoczynkowi po intensywnych treningach będzie również sprzyjać inna lekka aktywność fizyczna, taka jak pływanie, stretching czy joga.

W treningu EMS należy zawsze pamiętać o możliwościach fizycznych ćwiczącego. Rozpoczęcie przygody z elektrostymulacją EMS powinno wiązać się z określeniem zarówno celów treningowych, jak i początkowych możliwości ćwiczącego. Współpraca trener-trenujący to relacja oparta na feedbacku, gdzie poziom sprawności i kondycja podopiecznego wzrastają proporcjonalnie do czasu i ilości sesji poświęconych na trening EMS.

20 minutowy Trening Ems zastąpi
wiele godzin spędzonych na siłowni.

Zobacz także

Start typing and press Enter to search