fbpx

Trening EMS dla osób starszych

Korzystny wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm znany jest nie od dziś. Aktywność fizyczna odgrywa szczególną rolę wśród seniorów, u których zaniedbywanie regularnych ćwiczeń może wpływać niekorzystnie na stan ich zdrowia i znaczne obniżenie jakości życia. Szczególnie osoby starsze narażone są na ryzyko wystąpienia wielu chorób związanych z wiekiem i hipokinezją. Rodzi się, zatem potrzeba podejmowania współpracy z seniorami i objęcia ich właściwym procesem treningowym.

Zmiany inwolucyjne u osób starszych

Wśród zmian inwolucyjnych występujących wśród seniorów wymienia się m.in. sarkopenię. Polega ona na niezamierzonej utracie masy mięśniowej, która postępuje wraz z wiekiem. Są to zaburzenia, które mogą potęgować ryzyko upadków i związane z nimi obrażenia. Osoby cierpiące na sarkopenię szczególnie w połączeniu z otyłością, mają wiele ograniczeń funkcjonalnych. Każda forma treningu w tego typu zaburzeniach będzie jak najbardziej pożądana. Szczególnie polecany jest trening siłowy, który pozwala z umiarkowaną intensywnością powstrzymać inwolucję tkanki mięśniowej. Aktywność fizyczna dedykowana jest również wśród osób starszych cierpiących na osteoporozę. Choroba ta dotyczy częściej kobiet, u których dochodzi do znacznego ubytku masy kostnej. Dzięki regularnym ćwiczeniom zwiększa się gęstość kości, mięśnie ulegają wzmocnieniu, a przez to zmniejsza się ryzyko urazów, w tym złamań i upadków.

Dlaczego trening EMS dedykowany jest dla osób starszych?

Trening EMS przeprowadzany jest pod okiem doświadczonego trenera, co pozwala na indywidualne podejście do każdego ćwiczącego. Szczególnie ma to istotne znaczenie przy współpracy i tworzeniu programów treningowych dla osób starszych. Potrzeby i możliwości osób w podeszłym wieku są zupełnie inne niż u osób młodych i zdrowych. Forsujące i intensywne ćwiczenia nie są wskazane w tej grupie ćwiczących, u których mogłyby one spowodować znaczne przeciążenia stawów. Trening EMS dzięki zastosowaniu elektrostymulacji mięśniowej może być swoistą formą rehabilitacji. Cechą charakterystyczną treningu EMS jest duży obszar oddziaływania, polegający na kontrolowanym wzmacnianiu mięśni, przy jednoczesnej eliminacji czynnika kontuzjogennego. Program ćwiczeń EMS jest całkowicie bezpieczny, ponieważ nie wykorzystuje żadnych obciążeń. Pozwala zadbać nie tylko o mięśnie i kości, lecz również aktywnie walczyć z nadwagą. Trening z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśni EMS aktywnie redukuje nadmiar tkanki tłuszczowej, przez co zmniejsza się insulinooporność organizmu, a dzięki temu ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych znacznie spada.

Elektrostymulacja mięśni przynosi szereg korzyści wśród trenujących seniorów. Do zalet treningu EMS u osób starszych zalicza się poprawę propriorecepcji, równowagi i koordynacji ciała, które wraz z wiekiem ulegają znacznemu pogorszeniu. Zmniejsza się również masa ciała ćwiczących, dzięki czemu stawy i kręgosłup nie ulegają niekorzystnym przeciążeniom. Lepszy nastrój i nastawienie do życia to zasługa endorfin, sukcesywnie wydzielanych przez organizm podczas wysiłku fizycznego. Każda aktywność fizyczna, w tym trening EMS, podejmowana przez osoby w podeszłym wieku, pozwoli dłużej cieszyć się dotychczasowym zdrowiem, opóźniać procesy starzenia się organizmu, a dzięki temu cieszyć się urokami życia na emeryturze.

Zobacz także

Start typing and press Enter to search